Svar på frågorna från frågestunden
Publicerat 2012-04-18 kl. 17:08:08

Emelie frågar:
Hej,
Jag undrar hur du får den perfekta c-kurvan? Du kanske kan visa någon gång? Typ video inlägg? Hade varit grymt!

Fråga två! Hur lång tid tog leveransen från nded för dig? För mig har det nu tagit tre veckor..

Jag älskar din blogg och har fått massa insperation till mina naglar! Jag ska även gå den där kursen som du ska när jag fått ihop alla pengar till den!

Hejsan Emelie!
Jag bygger en nagel i taget när jag lägger buildinglagret för att gelén inte ska rinna iväg och för att just c-kurvan ska bli som jag vill ha den. Jag ska se om jag kanske kan fixa en video, jag är inte så bra på sånt, men jag kan försöka!

Leveranstiden brukar ta ca. 1.5-2 veckor, men just nu håller nded på att flytta sina lokaler så leveranstiden är lite längre... Men tre veckor låter länge. Du kan alltid spåra paketet, det brukar jag alltid göra för att veta hur långt paketet har kommit!

Åh vad roligt att höra! Kursen kommer säkert bli toppen, all lycka till dej!
/ Mimmi

Camilla frågar:
Hej!
Jag använder oxå delar av mitt sortiment från NDED och undra nu om dit turkosa glittret du har använt på bilden nedan är ifrån nded?
Tack för en super bra blogg
Mvh Camilla

Hejsan Camilla!
Nej tyvärr, det kommer inte från den sidan, jag har köpt det i en butik i Solna som heter KN Nailpruducts. Du kan alltid chansa och beställa glitter som liknar det, tror att det är en ganska vanlig färg bland glitter hos olika negelåterförsäljare. 
/ Mimmi

Alexandra frågar:
När du lägger på rhinestones på naglarna, när sätter du dit dom då? Alltså har du på gele på dom så dom inte sticker upp ovanpå naglarna eller lägger du dom innan du lägger top coat?

Hej Alexandra!
Jag sätter på dem efter att jag har filat till formen på naglarna, efter att jag har byggt klart buildinglagret. Jag fäster dem med det sista glansgelén, så de sticker ut men de sitter fast ordentligt.
/ Mimmi

Sandra frågar:
Kan du inte lägga ut lite bilder på olika dekorationer/tips på hur man kan göra naglarna utan det vanliga franska?

Hej Sandra!
Det finns massor med bilder här på bloggen med dekorationer som kan inspirera, men jag ska se om jag kan ge fler tips om hur man kan dekorera sina naglar. 
/ Mimmi 

Eva frågar: 
Hej! Undrar oxå hur lång tid leveransen tog för dej? Har beställt och längtar efter det, hoppas inte det tar 3 veckor som Emelie har fått vänta :(

Hejsan Eva!
Leveranstiden brukar ta ca. 1.5-2 veckor för mej, men just nu håller nded på att flytta sina lokaler så leveranstiden är lite längre...
 Ja hoppas, det är aldrig kul att vänta länge på sina beställningar!
/ Mimmi

Emelie frågar:
Skulle vilja se en video från början till slut. Typ förarbete, blandning av glitter osv. Tänkte om du kunde lägga upp en :) kramis

Hej Emelie!
Jag vet att det är många som skulle vilja se en video på hur man gör, ska se om jag fixa någon, dock kommer det nog ta ett tag då jag har massor i skolan! Men jag kan göra en så snart jag får tid.
/ Mimmi

Sara-lackat frågar:
hur blandar du ditt geleglitter? eller köper du färdigblandat? :)

Hej Sara!
Jag blandar alla glitterfärger själv då det är mycket dyrare att köpa färdigblandade. Jag tar en spatel och lägger upp gelén, sedan häller jag på glitter och blandar. Man ska ha så pass mycket glitter i gelén så att spateln kan stå upp i blandningen, då vet man att det är lagom. 
/ Mimmi  

Busra frågar: 
Hej! Tack för svaret inan ska försöka göra det tunnare. Jag älskar din blogg, jag får så mycket inspiration! Tänkte fråga, vad var det som fick dig att börja? Hade du tänkt dog att du skulle utvecklads så här mycket? Varför använder du bara gelé och inte akryl? Ha en bra dag! :) försök blogga mer om du kan!

Hej igen Busra! 
Roligt att höra tjejen! 
Efter att jag hade varit på en resa i Thailand började mitt intresse. Där såg hur fint de målade med vanligt nagellack och jag fick massor med inspiration, så jag började måla med nagellack i olika mönster
 hemma. Intresset fortsatte växa och jag beställde mitt första gelékit för att kunna förstärka mina egna naglar. När mina vänner såg att jag hade börjat med gelé så ville de att jag skulle fixa deras naglar också, och sen spred sig ryktet om att jag gjorde billiga gelénaglar.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli såhär duktig på egen hand, men om man hela tiden granskar sig själv så hittar man fel som man sedan kan lära sig att fixa. Man får aldrig nöja sig!
Jag trivs bra med gelé och jag har aldrig intresserat mej för akryl faktiskt, men får se hur det blir i framtiden. 
Du med! Det ska jag göra! 
/ Mimmi  

Ella frågar:
Hej Mimmi! Måste bara säga att jag beundrar dina naglar så mycket, du gör de så fina! Ett par frågor har jag! :) när du gör med glitter, blandar du då glittret med fin buildergel? I vad för behållare hör du det? Eller hur funkar det lixom ;)? Har du primern i lampan? Lägger du make up gel innan glitter om du ska ha det? När du målar (blommor mm) gör du det med färgad gel eller nagellack? Tack för så mkt fin inspiration!! :D

Hej hej Ella!
Åh vad roligt att höra, jag blir så glad!
När jag blandar glitter använder jag den vanliga genomskinliga buildergelen. Jag använder mig faktiskt utav vita plastmuggar som jag klipper ner så att de bara har en liten kant, typ en halv cm kvar. Sedan tar jag en spatel och lägger gelén där, och efter det häller jag på glittret och blandar. Konsistensen ska bli så pass att spateln ska kunna stå i glitterblandningen. Jag blandar i plastmuggen för att jag ska kunna kasta den efter varje gång, därför blandar jag bara lite i taget så att jag inte har massa glitterfärger stående som annars inte används.

Primern har jag inte i lampan, det behövs inte med den som jag använder i alla fall.
Jag lägger make up gelén innan glittret, annars kanske man förstör lystern av glittret.
När jag målar dekorationer använder jag oftast vanligt nagellack, men ibland använder jag akrylfärger.

Hoppas svaren kommer kunna hjälpa dej i ditt nagelskapande!
/ Mimmi

Malin frågar:
Hej!
Du gör verkligen super fina naglar!
Jag vill prova märket du jobbar med. Vilka produkter behöver jag köpa allt som allt?
Hur lång tid tar leveransen när du beställer?
Du kan gärna berätta stegvis hur du gör ett nagelset eller fyllning med produkterna du använder.
Tack för en super bra och inspirerande blogg! ;)
Mvh

Hejsan Malin!
Tack så jättemycket!
Jag har gjort ett inlägg om just detta som du kan hitta här:
http://mimmiemilia.blogg.se/2012/march/produkter.html#comment
Leveranstiden brukar ta 1.5-2 veckor för mej, ibland snabbare.
I inlägget ovan står även ordningen och hur jag gör ett nagelset, men jag ska även se till att fixa ett videoinlägg om detta, men jag vet inte till när, får se när jag har tid att fixa det.
Så lite så, roligt att du tycker det!
/ Mimmi

Ni är såklart alltid välkomna att ställa frågor, men det kan ibland ta tid innan jag svarar då jag har hemskt mycket att göra just nu, sorry för det!

Postat av: Sara - lackat

superbra svar! skall göra glitter naglar med gele imorgon, första gången faktiskt! är så van med akryl, men börjar falla för gele allt mer ;)

2012-04-18 @ 21:45:56
URL: http://lackat.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack för ditt svar! :)

En sak jag inte förstår är steg 11?

Har du en annan gel innan du gör fransk och sen buildergel och bygger med?

Varför gör du steg 11? Eller alltså varför lägger du inte buildergel på steg 11 också? Nu blev det surrigt men hoppas du förstår :)

Mvh Malin

2012-04-18 @ 22:41:04

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: